جوانان در عرصه تفكر و كسب دانش


جوانان بر اساس طبيعتى كه دارند، براى آشنايى با افكار و انديشهrlm;هاى متفاوت علاقه شديدى از خود نشان مىrlm;دهند. آنان دوست دارند انديشهrlm;هاى نو و متفاوت را بشناسند و از ميان آنها آنچه را كه به نظر خود بهتر و كارآمدتر تشخيص مىrlm;دهند انتخاب كنند.







جوانان در عرصه تفكر و كسب دانش


جوانان بر اساس طبيعتى كه دارند، براى آشنايى با افكار و انديشهrlm;هاى متفاوت علاقه شديدى از خود نشان مىrlm;دهند. آنان دوست دارند انديشهrlm;هاى نو و متفاوت را بشناسند و از ميان آنها آنچه را كه به نظر خود بهتر و كارآمدتر تشخيص مىrlm;دهند انتخاب كنند.
امام على(ع) فرمودند: <<انما قلب الحدث كالارض الخالية ما القى فيها من شىrlm;ءٍ قبلته؛(7) دل نوجوان همانند زمين خالى(آماده و مستعد) است و هر انديشهrlm;اى كه در آن القاء شود، مىrlm;پذيرد.>>
بذر دانش يكى از مهمrlm;ترين سرمايهrlm;هايى است كه مىrlm;توان در دل جوان كاشت و آن را بارور نمود. امام جواد(ع) در پيامى اهميت علم و دانش را اين گونه بيان مىrlm;كند: <<عليكم بطلب العلم فانّ طلبه فريضةٌ و البحث عنه نافلةٌ و هو صلةٌ بين الاخوان و دليلٌ على المروّة و تحفةٌ فى المجالس و صاحبٌ فى السّقر و انسٌ فى الغربة؛(8) بر شما باد كسب دانش! چرا كه آن براى همه لازم است و سخن از علم و بررسى آن امرى مطلوب( و دوست داشتنى) است. برادران (دينى) را به هم پيوند مىrlm;دهد و نشانه (شخصيت والا و) جوانمردى، تحفه مناسبى براى مجالس، دوست و همراه در سفر و مونس غربت و تنهائى است.>>
از منظر امام جواد(ع) شايسته است كه يك جوان مسلمان به علم و دانش روى آورد و آن را به عنوان مونس و يار مناسب براى خود برگزيند، دوستان خود را بر اساس بينش و دانش انتخاب كند و شخصيت اجتماعى خود را به وسيله دانش و علم مشخص سازد، براى مجالس و ديدار ديگران علم هديه برد و در تنهايى و غربت و سفر، علم و دانش را بهترين همسفر و مونس خود بداند، چرا كه علم و دانش، سرچشمه تمام كمالات و ريشه همه پيشرفتهاست. پيشواى نهم، علم را دو قسمت كرده و مىrlm;فرمود: علم و دانش دو نوع است: علمى كه در وجود خود انسان ريشه دارد و علمى كه از ديگران مىrlm;شنود و ياد مىrlm;گيرد. اگر علم اكتسابى با علم فطرى هماهنگ نباشد، سودى نخواهد داشت. هر كس لذت حكمت را بشناسد و طعم شيرين آن را بچشد، از پىrlm;گيرى آن آرام نخواهد نشست. زيبايى واقعى در زبان (و گفتار نيك) است و كمال راستين در داشتن عقل.>>(9)
امام محمد تقى(ع) علم و دانش را يكى از مهمترين عوامل پيروزى و رسيدن به كمالات معرفى مىrlm;كرد و به انسانrlm;هاى كمال خواه و حقيقت طلب توصيه مىrlm;نمود كه در راه رسيدن به آرزوهاى مشروع و موقعيتrlm;هاى عالى دنيوى و اخروى از اين نيروى كارآمد بهره لازم را بگيرند. آن گرامى مىrlm;فرمود: <<أربع خصالٍ تعين المرء على العمل: الصّحة والغنى و العلم و التّوفيقٌ؛(10)چهار عامل موجب دست يابى انسان به اعمال (صالح و نيك) است: سلامتى، توانگرى، دانش و توفيق(خداوندى)>>.

با توجه به سخنان آموزنده امام جواد(ع) در عرصه علم و دانش بر همگان و از جمله جوانان لازم است از فرصت جوانى بهره گرفته و خود را به اين خصلت زيباى انسانى بيارايند و كسب معرفت و علم را سرلوحه برنامهrlm;ه اى زندگى خود قرار دهند.

  • علم بال است مرغ جانت را
    علم دل را بجاى جان باشد
    علم نور است و جهل تاريكى
    علم روى تو را به راه آرد
    علم را برد نتواند
    نه به ميل زمان خراب شود

    نه به سيل زمين درآب شود

  • بر سپهر او برد روانت را

    سربى علم بدگمان باشد

    علم، راهت برد به تاريكى

    با چراغت به پيشگاه آرد

    به اجل نيز مرد نتواند

    نه به سيل زمين درآب شود

    نه به سيل زمين درآب شود




جوانان در عرصه تفكر و كسب دانش

نوجوانى در قلّه رفيع دانش

امام جواد(ع) ـ الگوى دانشمندان جوان

دانش ,مىrlm ,جوانان ,امام ,متفاوت ,انديشهrlm ,مىrlm دهند ,عرصه تفكر ,امام جواد ,زمين درآب ,آنها آنچه ,كارآمدتر تشخيص مىrlm ,دوست دارند انديشهrlm ,متفاوت علاقه شديدى
مشخصات
آخرین جستجو ها